20. máj 2007

Použiteľnosť (a iné) podľa Etargetu

Svojim nedávnym sprístupnením pre menšie portály si inzertný systém Etarget získal pozornosť webmasterskej verejnosti. Samozrejme, neunikol ani mojej pozornosti a mojej pozornosti neuniklo niekoľko skutočností, ktoré lepšiemu menu a funkčnosti Etargetu určite nenapomáhajú.

Obsah článku:

Použiteľnosť: Zahrajme sa na skrývačku
Ako sa v Etargete prepracovať k prihláseniu partnera
Použiteľnosť: Malý moment, prosím
Rýchlosť načítavania reklám z Etargetu.
Ďalšie skúsenosti s Etargetom
Špecialita: Minianketa na tému rýchlosti načítavania môjho blogu
Čo podľa vás spomaľuje načítavanie mojej stránky?

Použiteľnosť...

Použiteľnosť je v slovenskom webdizajne pojem pomerne nový, no stále viac ľudí si uvedomuje rozdiel medzi tvorbou web stránok a tvorbou web stránok, ktoré človek dokáže pohodlne používať.

Pre tých, ktorí pojem použiteľnosť počujú prvý krát odporúčam Použiteľnosť na kincel.sk a mnohé ďalšie.

Zahrajme sa na skrývačku…

Veľa zábavy si užijete, keď pri návrhu webu kľúčové elementy dobre poskrývate. Vždy je fajn dobre skryť navigáciu, zapotrošiť nadpisy. Superzákerné ale je spraviť stránku na prvý pohľad veľmi príjemnú a použiteľnú a až na druhý pohľad pripraviť nejakú zákernosť.

Úloha: Nájsť na Etarget.sk formulár pre prihlásenie už registrovaného partnera (človeka, ktorý na svojej stránke zobrazuje reklamu).

Obtiažnosť: Takmer nemožné.

Táto úloha ma mámila prvých pár dní po tom, čo som sa do siete Etargetu úspešne zaregistroval. Poďme sa na to spoločne pozrieť.

Prihlasovací formulár na titulke Etargetu

Na titulnej stránke Etargetu nájdete prihlasovací formulár. Týmto formulárom sa však prihlasujú inzerenti, nie partneri so svojimi stránkami. Zatiaľ žiaden úspech, ideme ďalej.

Dolná časť titulky Etargetu

Keď si titulnú stránku zoskrolujete nižšie, nájdete tam odkaz na partnerskú zónu. To vyzerá sľubne, kliknime si.


Po prekliknutí sa dostaneme sem.

Vraj partnerská zóna

Super, ten stredný stĺpec sa týka mňa, jediný háčik už je len v tom, že tam je iba button na registráciu, žiaden odkaz na prihlásenie ako pri ostatných dvoch typoch partnerov. Tu sa mi to už však prestáva páčiť. Bližšie sa už asi nedostanem a stále žiaden formulár pre prihlásenie. Začínam si myslieť, že Etarget nechce aby som sa prihlasoval, mám sa radšej zaregistrovať. Znie to síce hlúpo, ale kliknime si na “Zaregistrujte sa tu!”.

A prejdime k registrácii.

Registračný formulár do systému eTarget

Tí menej odvážni sa však zľaknú, lenivým sa nebude chcieť a netrpezliví sa na to vykašlú. Tí štastlivejší z menovaných skupín (spolu so šikovnými a múdrymi) kliknú na logo ako ukazuje šípka.

A voil?!

Prihlasovací formulár do systému eTarget

Formulár je na svete. Teraz sa môžete prihlásiť. Nezabudnite si však túto stránku zabookovať, zakaždým sa k nej prepracovávať na toľko krokov by vás ani dlho nebavilo.

Priama URL stránky s prihlásením je zrejme etarget.sk/partner, čo síce dáva zmysel, ale skúšať náhodné URL, to sa v dobe hypertextu nerobí. O svojich veľkých partnerov sa Etarget zjavne stará lepšie, tí totiž obdržia mailom priamu URL na prihlásenie sa do systému. Etarget sa síce otvoril aj menším portálom, ale úplne na to pripravený určite nie je. Čo vidieť aj na takýchto veciach. O tom ale pohovorím neskôr. Teraz sme sa mali prepracovať k formuláru na prihlásenie. Bolo to síce dosť náročné, ale podarilo sa.

späť na obsah

Malý moment, prosím…

Úloha: Otvorte vo svojom prehliadači stránku, ktorá zobrazuje reklamu z Etargetu a počkajte si na natiahnutie sa stránky. Urobte to X-krát denne.

Obtiažnosť: Jednoduché, ale otravné.

Rýchlosť načítavania stránok je tiež parametrom použiteľnosti. Ak sa stránka načítava pridlho je nepoužiteľná.

Spomaľovanie stránok Etargetom sme riešili aj na základe reakcií ľudí riešili už keď sme s Ingom spúštali Surf. Bohužial, tam toho človek veľa nevyrieši. Buď to stránku spomaľuje alebo nie.

Pravdou však je, že Etarget rýchlosť načítavania stránok značne spomaľuje. Či už to je Surf alebo môj blog. Ale to si mušia riešiť oni.

Nie veľmi priaznivú návštevnícku odozvu som dostal aj od kolegu a kamoša smateho.

cavko

neviem ako tebe ale mne faster.sk nejako sekne na reklame etagret… daj to prec nech si mozem aj daco precitat :)
v prilohe mas dokaz

mato s.

V prílohe sa nachádzali dva skrínšoty (autentické, made by smate) môjho blogu, z ktorých by sa nepotešil žiaden webmaster. Jeden zo skrínšotov ukazoval stránku, ktorá v 46. sekunde načítavania ešte stále čakala na Etarget. Ten druhý ukazoval chybné zobrazenie reklamnej plochy. Čo tiež nepoteší.

späť na obsah

Ďalšie skúsenosti s Etargetom

Piki ma dnes podpichol aby som sa podelil o svoje doterajšie skúsenosti s Etargetom. Celkom dobrý nápad, čoby nie. Niektoré z mojich doterajších skúseností sú už “zhrnuté” v predošlých dvoch statiach. Zvyšok skúsim doplniť v niekoľkých bodoch teraz.

Minimálna snaha o komunikáciu

Dobrým pravidlom je, že keď sa niekde zaregistrujete, dostanete minimálne jeden uvítací email. Ja som od Etargetu nedostal žiaden, pokiaľ ma pamät neklame. Ten jeden automaticky generovaný email by im snáď neublížil. Vysvetľujem si to takto: Doteraz Etarget fungoval len pre veľkých partnerov a tam prebiehala komunikácia úplne osobne a neautomatizovane. Po prijatí menších portálov by bolo príliš obtiažne vybavovať každého osobne, tak to jednoducho nerobia.

späť na obsah

Strohé prostredie po prihlásení

Potom čo sa v Etargete zaregistrujete a úspešne prihlásite (teraz sa vám už istotne podarí nájsť formulár na prihlásenie), privíta vás veľmi skromné rozhranie. Môžete si prezerať štatistiky vašich plôch v siedmich časových rozmedziach, prípadne vo vlastnom preddefinovanom, tieto plochy upravovať, pridávať nové a upravovať detaily svojho konta. (Adresy, heslá, a podobne. Mimochodom, kam sa podeli moje údaje? Mám pocit, že som pri registrácia vyplňoval viac ako email, login a heslo.) Viac vám už toto rozhranie neponúkne. Ovšem, ešte odhlásenie. Ale viac už naozaj nič.

Namiesto odkazu na nejakú nápovedu k systému, tam je iba telefonický a mailový kontakt. Chcel som zistiť pri akej sume a akým spôsobom budem zaplatený, ale zatiaľ som na to neprišiel.

späť na obsah

Zárobky (zatiaľ) nižšie ako s AdSense

Toto je síce veľmi subjektívny fakt, u vás to tak byť nemusí. Pravdou však je, že za tú chvíľu čo mám na svojom blogu Etarget, som síce zarobil pár korún, ale miera prekliku mojich plôch je nižšia a výnos na 1000 požiadavok tiež. Umiestnenie Etarget reklamy je to isté aké mal predtým AdSense.

späť na obsah

Nedostatky pri zobrazovaní reklám

Reklamnú plochu si v Etargete vytvoríte špecifikovaním URL adresy, kde bude plocha zobrazovaná a charakterizačnými slovami, ktoré nahradzujú nekontextovosť zobrazovaných reklám.

Potom si vyberiete jeden zo šiestych formátov a svoju reklamnú plochu oblečiete. Podobne ako pri AdSense máte na výber niekoľko preddefinovaných vzhľadov ako aj možnosť definovať si vlastné farby. Ak si definujete vlastné farby, veľmi sa netešte. Po vložení kódu na stránku sa na zobrazované reklamy ajtak aplikujú vaše vlastné CSS štýly, takže je dosť pravdepodobné, že pre Etarget reklamu budete ešte musieť určiť zvlášť CSS.

Plochy ešte umožňujú definovať stop slová, určiť si kódovanie zobrazovaných reklám, blokovať sexuálny obsah či nastaviť otváranie kliknutých odkazov v novom okne. To už sú však skôr detaily a celú situáciu nijako nespasia.

späť na obsah

Etarget teda ostáva najväčším slovenským reklamným systémom, no podrobnejšiemu oku jeho nedostatky jednoznačne neuniknú.

Mimochodom, ako sa to vlastne píše.. eTarget, Etarget, ETarget, ...? Na ich stránke to je všade ETARGET, ale písať to všetko veľkým nemienim. Toľko veľkých písmen nemá čo hľadať uprostred slova.

Minianketa

V súvislosti s rýchlosťou načítavania môjho blogu vás chcem poprosiť o minianketu.

Je niečo, čo výrazne spomaľuje načítavanie mojej stránky a bráni vám tak v príjemnom browsovaní?

Poradím: Etarget, Twitter, Analytics, Naj.sk, AdSense, Text Link Ads, iné... Vaše odpovede neskončia v koši. Vopred vďaka.

Zdielať:     Poslať na vybrali.sme.sk

Komentáre k článku [3] rozbaliť ↓ zbaliť ↑

  1. Dúfam, že si to prečítajú hlavne zamestnanci Etargetu. Ak chcú konkurovať Google tak by podľa mňa mali maximálne zjednodušiť UI aby utrácanie peňazí bolo otázkou pár klikov.

    Mám u nich na účte nejaké peniaze, chcem vyskúšať malú reklamnú kampaň, ale pozerám, že to nebude také ľahké :)


    Jaro    máj 20, 18:48    #
  2. Zabudol som, tvoj web sa mi načíta bez problémov, nevšimol som si aby ho niečo spomaľovalo.


    Jaro    máj 20, 18:51    #
  3. ”...úplne na to pripravený určite nie je” si napísal zle. Správne veta mala znieť: Nie je pripravený vôbec! Mám rovnaké, ale presne rovnaké skúsenosti vo všetkých bodoch, ktoré si tu rozobral. S výnimkou rýchlosti načítania, tú som neskúmal.

    Uvažoval som, že napíšem podobný článok, ale musel by obsahovať samé nemá, nie je, nefunguje, nepripravené.... Vyčkám, kým bude čo pochváliť. V tejto chvíli fakt nie je čo. Jediné čo je pozitívne, tak to, že majú pravdepodobne väčšie množstvo inzerentov ako má Adwords pre obsahovú sieť. Ale ani to sa neprejavuje v tom najdôležitejšom.

    A ešte doplním, že formát reklám, tak ako je pravdepodobne definovaný pri zadávaní do ich systému je nekompatibilný s novou formou zobrazovania inzerátov ala adsens. Hlavne sú neskutočne dlhé texty inzerátov, takže sa nezmestia do vymedzeného priestoru. Doteraz sa eTargetové inzeráty zobrazovali ako riadková inzercia, teraz si primysleli reklamné bloky ala Adsens, ktoré poskytujú pre jeden inzerát oveľa menší priestor. Trojbotka na konci pravdepodobne zadávateľov nepoteší.


    Piki    máj 20, 23:47    #

Komentáre sú uzatvorené

Volám sa Matúš Marcin a mám tento blog.