3. aprĂ­l 2006

Kde sa ľudia na mojom (vašom) webe berú a ako ich zohnať (1. časť)

Určite ste sa niekedy zamýšľali nad tým, kde sa ľudia na vašom webe berú, prípadne prečo sa neberú a ako ich prilákať viac. Ja sa pokúsim vypracovať štúdiu na túto tému a prezentovať vám ju v tomto článku. (Bude-je z toho dvojdielny seriál, každý článok bude však prínosný aj samostantne.)
Nebojte sa, nebudú to žiadne čísla, skor zaujímavosti, postrehy, nápady, rady a tipy pre mňa aj pre vás.

Pre rýchločítačov, v článku sú vyboldované podstatné veci, takže aj pri takomto preletení by to malo dávať zmysel.

Tak kde sa teda tí ľudia berú? (1. časť)

No najčastejšie z internetu. Väčšina ľudí sa na môj web dostane s pomocou nejakého iného. Klasickým naťukaním adresy, alebo kliknutím na bookmark (záložku) prichádza málo ľudí. Nečudo. Veď nie som Zoznam, Seznam, Post, ani Google. A to aj napriek tomu, že moja adresa je fakt jednoducho zapamätateľná. Naozaj, 6 písmen v najjednoduchšej forme, 8 aj s .sk koncovkou a 9 ak si niekto potrebuje pamätať aj bodku. Prípadne 11, keď si dotyčný chce pamätať aj www (13 s bodkami ;-).
To však nezaručuje vôbec nič. Weby, ktoré som menoval, majú približne rovnaký počet písmenok.
Druhou vecou by mohla byť jednoduchosť tejto adresy, na zapamätanie. Tu je na tom faster už trochu horšie (ale zapamätáte si to ako rýchlejší), no ajtak nemôžem nízku návštevnosť zvaľovať na adresu.

Svetová sieť

Akási nekonečnosť internetu je jednou z jeho najväčších výhod. A zároveň jedna z jeho najväčších slabostí. Na môj web už prišli mnohí a nenašli to, čo hľadali. Dôvodom bol napríklad starý záznam v databáze Zoznamu medzi webdizajnérmi. Bohužial, ich neštastie, ja už takúto osobnú prezentáciu na webe nemám a ani ju nemienim pripraviť. Proste nemám čas, záujem by aj bol, ale ak by niekto chcel ten web, neviem, či by sa ho dočkal.
Alebo inokedy, na môj web sa dostal človek, ktorý hľadal na googli ako telefonovať zadarmo. A ku mne ho dostali tieto slová spomenuté vo veľmi krátkom príspevku o súčasnom phreakingu a odkliku na konkrétny článok. Ten asi tiež musel byť sklamaný.
Takéto a ďalšie situácie ma len uisťujú v istých veciach.

Dajte človeku vedieť, kde sa nachádza

Osobne, nemám nijako obrovský title stránky, ani jej zameranie; hlavička webu hovorí len www.faster.sk fasterova virtuálna diera. To síce pravda je, no neviem kto si to všimne.
Za plus pokladám veľmi jasný a prehľadný dizajn. Nemyslím pod tým čierny text na bielom pozadí, skôr neprítomnosť bannerov, reklám, rôznych chaotických prvkov o kadejakých veľkostiach, ktoré užívateľa len pletú. Sám mám niekedy problém zistiť na akom webe sa nachádzam, lebo je tak preťažený obsahom. Taký web sa potom stáva jednou veľkou “gundžou” prevažne tmavej farby a jeho prínos je nulový.

Ukážte mu to jasne a prehľadne

Nech netrávi hodiny hľadaním menu, orientáciou sa v texte, pretože tam prekáža štýlovo podobná reklama, alebo nebodaj zisťovaním čo text dôležitý ja a čo nie. Nech netrávi minúty čítaním reklám alebo nezmyslených (menej zmyslených) textov na webe.

Nechajte ho nájsť, čo potrebuje, alebo mu jasne ukážte, že tam nič také nie je.

Nenaťahujte sa s ním, nesnažte sa ho okabátiť

Zavrie okno a už sa ku vám nevráti.

Kto by márnil čas s nejakým hlúpym webom? Určite existuje iný, prehľadnejší a príjemnejší, kde nájde to, čo hľadá oveľa skôr.

Urobte mu pohodlie

Pekný dizajn, jednoduchá (nie primitívna alebo zaostalá) navigácia a orientácia na webe. Ak sa mu web bude páčiť, je možné, že si ho zapamätá, alebo sa vráti aj keď tentokrát z akéhokoľvek dôvodu nemohol na vašom webe dlhšie pobudnúť.

Dizajn je to, čo predáva a láka. A ľudia pohodlie radi cítia a užívajú si ho.

Implementujte to, ako len chcete. Každý dobrý nápad sa ráta.

Presvedčte ho – dajte mu dôvod vrátiť sa

Ak náhodou človek narazil na to, po čom túžil ste štastný človek. Máte obrovskú šancu získať ďalšieho priaznivca vášho webu. Potrebujete ho nejako zaujať. Nápadov sú stovky.

Ak ste tak neurobili predtým než prišiel, už ste o neho prišli.

Veci treba robiť po poradí. Ak rozpútate obrovskú kampaň vášho webu a prilákate tak ľudí, no web nebude mať ani kvalitný dizajn ani obsah, na druhý krát tí istý ľudia už na kampaň nezareagujú. Teda po poradí.

Obsah, prostredie, pohodlie, zázemie a až keď budete mať strechu vášho domu, potom pozvete priateľov na návštevu.

Takto v krátkosti prvá časť dvojdielneho seriálu. Tešte sa na druhý diel.

P.S.: Ďakujem Tomášovi Gluchmanovi za pridanie môjho webu medzi odborné weblogy a takisto aj ľudom z weblogy.sk za pridanie medzi zdroje.

Zdielať:     Poslať na vybrali.sme.sk

Komentáre k článku [6] rozbaliť ↓ zbaliť ↑

  1. Nice seriál :)

    Hm, ale.. veď za to nemusíš ďakovať. Pridávam tam stránky, ktoré sa mi páčia a na ktoré sa rád pozriem (teda je to akýsi záložkovník :)).


    XThom    apr 4, 00:10    #
  2. Pekne napsane.

    Chtel jsem o tom napsat ale asi neni treba. Opravdu moc pekne.


    — error414    apr 4, 08:18    #
  3. Naozaj pekný článok, teším sa na druhú časť. Výborná pointa na konci článku, že veci treba robiť po poradí. Najprv pripraviť web a až po tom na neho prilákať návštevníkov.


    Jaro    apr 4, 08:36    #
  4. Ďakujem veľmi pekne všetkým.

    Článok som napísal včera večer aj preto, lebo sa mi nechcelo učiť a čakal ma ťažký deň v škole. A dnes, počas toho môjho ťažkého dňa ma notifikácie o komentároch a ich obsah – kladné odozvy – veľmi tešili.

    Btw, Jaro, mám Nokiu 6020 a veľmi rád ju využívam na čítanie (zriedka písanie) mailov, napríklad keď som v škole. Pripojenie mám predpotopné – klasický GSM wap.


    faster    apr 4, 15:52    #
  5. OT: Prečo máš stále v RSSad link na moje 2blbé články? :)


    #MaYo    apr 8, 12:29    #
  6. [5] No predsa, lebo RSSAd články vyberá na základe relevancie ;-)

    Tvoje sa sem zjavne hodia.


    faster    apr 8, 12:37    #

Komentáre sú uzatvorené

Volám sa Matúš Marcin a mám tento blog.